DigiD: Gemak of gevaar?

Sinds kort heeft iedereen in Nederland een DigiD. Een gebruikersnaam met wachtwoord waarmee alle echte belangrijke zaken die voorheen met handtekening geregeld dienden te worden nu ook online kunnen geschieden. De Digitale iDentiteit lijkt een van de laatste stappen te zijn in het digitaliseringsproces op administratief gebied. Het proces dat begon met de mogelijkheid tot telefonisch betalen en creditcardverkeer via internet. Daarna duurde het niet lang meer voordat internetbankieren om de hoek kwam kijken en de Belastingdienst mogelijkheden aanbood tot een online-handtekening. Vandaag de dag heeft iedereen de beschikking over een DigiD waarmee alle zaken omtrent de Belastingdienst, IB-Groep en de gemeente online geregeld kunnen worden. Ondanks alle enge verhalen over fraude en schending van de privacy heeft elke Nederlander nu een online identiteit. De vraag is of we als burger blij moeten zijn met al het gemak dat ons geboden wordt of bang moeten zijn dat al onze privacy-gevoelige gegevens in verkeerde handen komen?

3 Reacties op “DigiD: Gemak of gevaar?

  1. het lukt mij nooit zo om me druk te maken om dit soort dingen. Misschien wel onterecht, dat zal de toekomst uitwijzen.

    Hoe denk jij erover dan?

  2. Internet is nog altijd geen perfect veilig medium. Crackers en hackers of andere mensen met slechte bedoelingen kunnen wellicht een hoop schade aanrichten. Daarnaast weet je niet wat er kan gebeuren met het oog op een crash of een virus. Maar ook ik doe mijn bankzaken via internet. Ik zit een beetje in tweestrijd.

  3. Wil de persoon die het artikel ‘DigiD: Gemak of gevaar?’ geschreven heeft even contact met mij opnemen. Ik heb een leuke aanbieding?

Geef een reactie

