The Best Guerilla

Communicatiedrang brengt u de Guerillamarketing Top 10. Guerillamarketing houdt zoveel in als: ‘Unconventional marketing intended to get maximum results from minimal resources’. De sleutelelementen van deze nieuwe vorm van marketing zijn onconventioneel, low-budget, humor en creativiteit. Guerillamarketing bestaat al geruime tijd maar heeft zich na de milleniumwisseling pas ontpopt tot een serieus marketinginstrument. Deze Communicatiedrang Guerillamarketing Top 10 laat u een tiental guerilla-acties zien die zich van het gros onderscheiden door creativiteit en doeltreffendheid. Kijk en huiver!

10. Chaos in Boston
We beginnen deze top tien met een zeer recente guerilla-actie uit Boston, USA. Ter promotie van Cartoon Network’s Aqua Teen Hunger Force bedacht een reclamebureau uit Boston het plan om in tien grote Amerikaanse steden een LED-afbeelding van de hoofdpersoon uit de tekenfilm op te hangen. Ondanks de tekst ‘No Danger’ die op de afbeelding vermeld was, werd de actie vooral door de politie in Boston opgemerkt. Eindresultaat: Verwijdering van alle uitingen, een schadeclaim van twee miljoen dollar en het opstappen van de CEO van Cartoon Network. Nice try, guys!

9. De Kassamobiel

In het over het algemeen keurige Nederland kunnen we er soms ook wat van. Dirk van den Broek bedacht de kassamobiel. De vrachtwagen met kassa was ten tijde van de prijzenoorlog regelmatig voor de deur van Albert Heijn te vinden. Klanten die met hun boodschappen Albert Heijn uitliepen konden bij de Kassamobiel opnieuw hun boodschappen laten scannen om te kijken wat ze bij Dirk kwijt waren geweest.

8. New Yorkse Maffia
Dé manier om de Amerikaanse consument te bewegen is shockeren. Dat weten de makers van de hitserie The Sopranos maar al te goed.



7. Naakt op het parlement
Een enorme stunt van de Britse FHM door in het conservatieve Engeland een naaktfoto van tv-actrice Gail Porter op het parlementsgebouw te projecteren.

6. Vreemde handen
Zakkenrollers zijn een groot probleem op de Brusselse luchthaven. De leiding van het vliegveld besloot tot een guerilla-actie om de bezoekers bewust te maken van het feit dat zij op elk moment gerold kunnen worden. Dit werd gedaan door het inhuren van zakkenrollers die een kunsthand met de tekst: ‘This hand just slipped into your bag’ bij onoplettende bezoekers in de tas te stopten.

5. Lee Lee Lee Lee
In het kader van de opening van een nieuwe winkel in Parijs besloot spijkerbroekenmerk Lee het Parijse straatbeeld om te toveren tot een waar jeansparadijs!


4. …omdat u geen TomTom heeft.
Ook TomTom bewijst dat guerillamarketing absoluut niet ingewikkeld hoeft te zijn. TomTom plakte op een groot aantal routekaarten langs de weg onder het bekende: U bent nu hier, een stickertje met de tekst: omdat u geen TomTom heeft. De consument wordt gepakt op zijn zwakste moment.

3. Auto’s op Duracell
Op de derde plaats een campagne van Duracell in Azië. Duracell beplakte auto’s met grote stickers van twee batterijen. Zie foto voor het resultaat.

2. Condooms op straat
Op nummer twee vinden we de campagne voor Durex with ribs. Deze guerilla-actie is al eerder besproken op deze site maar verdiend ook zeker een hoge notering deze top tien. Durex laat met deze actie zien dat een combinatie van humor, creativiteit en low-budget helemaal niet tot een ingewikkelde actie hoeft te leiden. Simpeler kan niet, doeltreffender ook niet.

1. Kabouterinvasie
Op de eerste plaats vinden we de geniale guerilla-actie van budgetbeller Parlino. Het Amsterdamse bureau DCVF zat achter deze guerilla-actie die plaatsvond in Zweden, België, Luxemburg en Nederland. Parlino plaatste in deze vier landen door heel het land een gigantische hoeveelheid gele kabouters. Dagenlang was het land in rep en roer. De kabouters doken op in kranten, op televisie en werden zelfs verhandeld via internet. Na een paar dagen maakte Parlino zich bekend met billboards met de tekst: Kabouters bestaan! En gratis bellen ook!

Slecht.
Tenslotte kunt u hieronder zien hoe het niet moet. Veel mensen associeren guerillamarketing met wildplakkerij. Dat is exact wat MSN hier doet. Zonde dat zo’n gigantisch bedrijf niet de expertise in huis heeft om met iets originelers te komen. Dit soort acties leiden vaak eerder tot irritatie dan tot hogere verkoopcijfers.

Advertenties

17 Reacties op “The Best Guerilla

  1. Wow…. hoe ver kunnen bedrijven gaan om hun product onder de aandacht van de massa te brengen! Ken veel van de acties niet maar conceptueel zijn ze allemaal ijzersterk.

    Vooral die actie uit belgië is er één die m’n broek deed afzakken. Dat kan natuurlijk alleen in belgië 😀

    Goede lijst! Keep up the good work.

  2. dammit, een iets te vroege promo van m’n log 😀

  3. zeer terechte nummer 1, je zag die dingen echt overal…

  4. heeft Microsoft uiteindelijk ook een schadeclaim gekregen?

  5. Geen idee, zou zeker wel terecht zijn. Ongelooflijk lelijke actie…

  6. Pingback: The Spotlight Effect - Communicatieblog door Ernst-Jan Pfauth

  7. Een goed marketing idee, is al een Guerilla mogelijkheid in dop. Maar er zijn altijd extremen te vinden. 🙂 hihi

    Frank

  8. Macht en misbruik van psychologie!!!!

  9. Mooi lijstje.
    Heb wel mijn bedenkingen bij de nr 1, wegens absoluut niet origineel.
    In 2001 werd immers in het Belgische Gent al een gelijkaardige stunt uitgevoerd door Het Huis van Alijn, een museum voor volkskunde. Zij verspreidden toen in totaal 4.000 in witte gips uitgevoerde tuinkabouters in de hele stad om aandacht te trekken op een speciale tentoonstelling. De kabouters waren te vinden op de gekste plaatsen en werden al snel een echt collectors item. Mensen namen de dingen massaal mee naar huis en beschilderden ze dan.

    http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?articleID=nbra27062001_002

    Tom

  10. Pingback: Kent originaliteit ook grenzen? « Communicatiedrang

  11. Hoi,

    Merkwaardig top 10. Ook je definitie is heel merkwaardig. Lees voor meer up-to-date informatie over guerrillamarketing mijn boek over het onderwerp. Sinds twee weken in de winkel. Guerrillamarketing; nieuwe sluipwegen naar het hart van je klant. Van Cor Hospes.

  12. Lekker bezig Cor. Goede poging tot een inhoudelijke reactie. Hopelijk onderbouw je in je boek wel stelllingen.

  13. Waar is de jeans-in-ijsblok-op-dak-van-geparkeerde-auto-actie van Wrangler (en later Jägermeister), die nu ook in de Tam Tam van de Adformatie staat?

  14. Geniaal sommige acties.
    Vooral die van tomtom is meesterlijk!

  15. Ja die van TomTom is misschien wel de gemakkelijkste, minst kostende actie, die mensen echt bewust maakt op een gevoelige manier.

    @Cor, definieer Guerrilla en definieer marketing, alles in een Guerrilla – strijd dat te maken heeft met een speldenprik, een lokale ontploffing, vermomming, booby-traps, schmink en lokale vuurgevechten hebben te maken met Guerrilla (!), marketing is in dit geval slec htseen mooie term die een merknaam of een product verbindt aan een actie gericht op publiciteit en opinievorming. nietwaar?

  16. Pingback: Parel van de marketing; guerrillamarketing

  17. This piece of writing gives clear idea in favor of the
    new people of blogging, that in fact how to do blogging and
    site-building.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s