Peter in Second Life 1: Nerds…

Dit artikel is het eerste deel van een reeks artikelen over de virtual-reality-omgeving Second Life. Peter Evers zal in deze reeks uitvoerig berichten over zijn avonturen, de uitdagingen die hij tegenkomt en de mogelijkheden die hij ziet in Second Life.

Of we nu even snel nu.nl raadplegen, de krant lezen, het journaal kijken of Neerlands grootste techweblog Dutch Cowboys er op naslaan, overal hoort, leest of ziet men iets over Second Life. Wat vorig jaar begon als een virtual reality-omgeving voor contactgestoorden is inmiddels uitgegroeid tot een wereldsucces. Een succes dat ook in het bedrijfsleven niet onopgemerkt is gebleven. Recentelijk opende ABN Amro een online-vestiging in Second Life en grote bedrijven als Adidas, Toyota en Amazon gebruiken de virtuele wereld al enige tijd als communicatiemiddel met haar klanten. Bovendien opende de Vrije Universiteit kort geleden haar online-versie in SL en is Amsterdam ook te bezoeken. Daarnaast ontstaan er maatschappelijke discussies over kinderporno en privacyschending naar aanleiding van iets dat eerst een ‘spelletje’ leek. Bedrijven beginnen in Second Life gratis dingen weg te geven en ook worden er tegen betaling van een paar Linden Dollars (de SL-valuta) tal van goederen virtueel verkocht. Ondertussen springen de billboards in SL de grond uit, advertentieruimte waarvoor grof geld betaald wordt. En ook de geldmarkt lijkt Second Life gevonden te hebben, de verhalen over speculeren in SL als testcase voor het echte leven doen al enige tijd de ronde. Het mooie is dat al de verdiende Linden Dollars vervolgens overgeboekt kunnen worden naar de echte bankrekening, 267 Linden Dollars vertegenwoordigen namelijk 1 echte dollar.

Na zoveel nieuwsberichten over de successen van deze nieuwe online-sensatie heeft mijn communicatiebloeddruk een ongekende hoogte bereikt en slaat mijn marketinghart op hol! Ik heb het gevoel er niet meer aan te kunnen ontkomen, ik moet op ontdekkingstocht! Na dit besluit plande ik snel mijn eerste SL-sessie in, maar eerst nog een dag werken (voel me nu al verslaafd!). Op weg naar mijn werk in real-life lees ik in De Pers hoe Cor Molenaar, hoogleraar in e-marketing geen heil ziet in SL:

‘Het heeft een hoog hype-gehalte’, zegt Molenaar. ‘Er zijn wereldwijd weliswaar drie miljoen mensen bij ingeschreven, maar uit onderzoek blijkt dat maar zeven procent daarvan regelmatig terugkomt En dat zijn vooral mannen tussen de 20 en 30 jaar, veelal nerds. Ik begrijp echt niet wat bedrijven als ABN Amro en Beerenschot daar te zoeken hebben.’

Verdorie, vooral nerds tussen de 20 en 30 jaar dus. Zal ik na 22 prachtige jaren nu verder door het (tweede) leven gaan als SL-nerd? Ik ga het allemaal ontdekken…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s