Als je de nul houdt, heb je de wedstrijd al voor de helft gewonnen

Met deze voetbalwijsheid van Johan Cruijff begon Jack de Vries aan de Universiteit van Leiden vanmorgen zijn verhaal over de relatie tussen politiek en media. Jack de Vries is de adviseur van onze premier Jan-Peter Balkenende en was de afgelopen landelijke verkiezingen campagneleider van het CDA. De Vries gaf meteen aan dat hij in een campagne zoveel mogelijk probeert te zorgen dat er geen fouten gemaakt worden. Geen politici die per ongeluk ongewenste informatie op straat gooien, geen journalisten die te lastige vragen stellen en zeker geen onverwachte confrontaties in tv-uitzendingen. Dat is het werk van Jack de Vries, de meest invloedrijke spindoctor van ons land.

De Vries legde een hoop van zijn campagnestrategieën bloot, wat tot een uiterst interessant verhaal leidde. Polarisatie is waar het om gaat. De Vries legde uit dat hij in zijn campagnes altijd streeft naar een tweestrijd tussen twee partijen en vooral een tweestrijd tussen de leiders daarvan. Op deze manier voelen veel kiezers zich gedwongen een keuze te maken tussen twee extremen. In de campagne van eind 2006 zocht het CDA de tweestrijd met de PvdA heel duidelijk op. Eerst moest gezorgd worden dat het CDA de grootste partij op de rechtervleugel werd. Die strijd was volgens De Vries makkelijk gewonnen, want na het benoemen van Mark Rutte en niet volksmenner Rita Verdonk als fractievoorzitter was het gauw gedaan met de VVD. Nu was het enkel nog zaak om het CDA en de PvdA lijnrecht tegenover elkaar te krijgen. Dat lukte, met het gevolg dat ook VVD’ers zich gedwongen voelden om zich tot het CDA te bekeren. Aan de andere kant moest opponent Bos de klus op de linkervleugel klaren. Met de ijzersterke Marijnissen als belangrijkste linkse opponent voerde Bos echter een ongelijke strijd. Bos liet regelmatig een steekje vallen terwijl Balkenende met De Vries aan zijn zijde de campagne bijna foutloos doorliep.

Bijna foutloos. Een ieder die zich verdiept heeft of betrokken was bij de geschiedenis van The Spotlight Effect weet dat Balkenende één keer flink te kijk werd gesteld. In een uitzending van Pauw & Witteman werd een opnieuw vlekkeloos optreden van de premier afgesloten met een compilatiefilmpje van een reeks blunders. Bovengetekende zag de kans dus schoon om de man die daar waarschijnlijk de meeste slapeloze nachten aan heeft over gehouden eens te confronteren met dit voorval. De Vries lichtte met een verbeten glimlach toe dat hij dit inderdaad een heel vervelend voorval vond en dat er zelfs een filmpje van zijn woede-uitbarsting op het internet circuleerde. De Vries had vantevoren zoals met elke tv-uitzending de ‘thema’s’ die besproken zouden worden uitgebreid doorlopen zodat het zeker was dat zijn fractievoorzitter niet in het nauw gedreven werd. De blunderreeks was niet afgesproken en kwam daarom ook als donderslag bij heldere hemel. Volgens De Vries was de woedende reactie van Balkenende en hemzelf dan ook zeer op zijn plaats. De VARA bleek het hier mee eens te zijn en een paar dagen later ontving het CDA dan ook een officiële excuusbrief van de omroep. Pauw & Witteman hadden vantevoren aan moeten geven dat de blunderreeks zou komen, echter was JPB dan niet op komen draven.

Geen fouten maken en nadrukkelijk de tweestrijd opzoeken zijn dus twee van de belangrijkste campagnestrategieën in de wereld van vandaag. Een wereld waarin politiek allang geen politiek meer is en journalistiek allang geen journalistiek meer is. Ze trekken elkaar aan en stoten elkaar af in een oneindige marketingtango.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s