Betaald Bloggen

DAG is vernieuwend. De vierde gratis krant die binnenkort op de Nederlandse markt verschijnt is er niet zomaar één. DAG is geen krant, maar een crossmediaconcept waar je u tegen zegt. Dat valt in ieder geval te verwachten als je hoort wat de plannen van KPN en PCM zijn. Eerder viel op Spotlight Effect al te lezen dat PCM de inhoud verzorgt en KPN zich volledig gaat richten op de verspreiding van die inhoud via tv, internet, mobiele telefonie en narrowcasting. Daarnaast heeft KPN een tijd geleden al aangekondigd dat ze zich ook met narrowcasting in taxi’s bezig gaat houden, te denken valt aan een soort taxi-tv. Ook zal de buitenkant van taxi’s worden gebruikt als advertentieruimte. Maar de vernieuwing zit niet enkel in de crossmedia-aanpak.

In een interview met Adformatie doet KPN directeur content tv en media Joris van Heukelom een aantal opvallende uitspraken:

“We gaan dingen rechtstreeks van het internet in de krant zetten. Bloggers die de krant halen, krijgen betaald. Als opstapje naar het “journalistschap”. Verder willen we via een democratisch principe, online of mobiel, het volk laten kiezen welke topics ze door onze onderzoeksjournalisten uitgezocht willen zien. Je zou het ‘user driven journalism’ kunnen noemen. Zo kun je DAG personaliseren. Met je eigen nieuwsselectie en je eigen voorkeuren. Daardoor wordt de online-omgeving relevanter.”

Hiermee vernieuwt DAG behoorlijk. DAG gaat de burgerjournalistiek van bloggers dus belonen door hun artikel landelijk te verspreiden en de verantwoordelijke blogger financieel te belonen. Dat is een mooie ideologie en bovendien een mooie aanwinst voor de journalistiek. Bloggers die echt wat te vertellen hebben en niet schrijven omdat er elke dag weer nieuw werk gedrukt moet worden, kunnen een prachtige aanwinst zijn voor een krant. Daarnaast is er een grote kans dat de actie van DAG een uitwerking heeft op het aantal bloggers en zal er zeker meer waardering ontstaan voor het blogvak. Bloggers genieten hedendaags vooral waardering van de internetdoelgroep, een doelgroep waarvan de bovengrens rond de veertig zal liggen. Ook noemt Van Heukelom de term user driven journalism, de lezer kan online of mobiel aan gaan geven waar hij graag wil dat over geschreven wordt. Met deze twee acties maakt DAG, zoals Van Heukelom zegt, de online-omgeving veel relevanter. Ook mensen die geen verstand van internet hebben of er ‘niks mee hebben’ zien op deze manier de maatschappelijke bijdrage van het internet.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s