MTV zoekt concurrentie

The Box gaat ter ziele. De zendtijd van de voormalige muziekzender ging vorig jaar al van 24 uur naar 6 uur per dag, die The Box Comedy wijselijk besloot te besteden aan Will Smith en Jamie Foxx. Maar aan alles komt een eind, zo ook aan het aantal keer dat je alle afleveringen van The Fresh Prince nóg een keer kunt herhalen en ermee wegkomt. Dacht ik.

Maar wat blijkt: Uiteindelijk is The Box eigendom van MTV Benelux, datzelfde MTV besloot vorig jaar dat dochteronderneming The Box 18 uur zendtijd per dag af moest staan aan weer een andere dochteronderneming van MTV: Nickelodeon. Nu heeft MTV recentelijk besloten dat The Box Comedy ook niet meer goed genoeg is voor de schamele zes uurtjes televisie die zij elke dag na de tekenfilms brengt. Als plaatsvervanger brengt MTV nóg een dochteronderneming: Comedy Central. Op haar website belooft MTV Benelux een spectaculaire verandering:

‘Comedy Central is the “one stop destination for comedy”, waar kijkers altijd terecht kunnen voor entertainment, ontspanning en een lach. De zender zal compleet in het teken staan van nationale en internationale comedy. De programmering bestaat uit tijdloze comedyseries afgewisseld met kwalitatieve en spraakmakende comedy. Alle genres komen aan bod in de diverse programmering van Comedy Central. Van sitcoms tot animation, van talkshows tot stand up comedy, van cabaret tot films, alles is mogelijk. Comedy Central: We’ve Got comedy!’

Teletekst pagina 415 en Wikipedia melden echter dat verwacht wordt dat er weinig zal veranderen. Wat de echte uitwerking zal zijn van het Nederlandse debuut van Comedy Central valt dus nog te bezien.

Opmerkelijk is wel dat de concurrentie op de Nederlandse tv-markt niet moordend lijkt te zijn. MTV houdt moeiteloos drie Nederlandse etherfrequenties vast, met als gevolg dat er één gebruikt om maar wat te experimenteren. Mocht de op handen zijnde overname van Tien door RTL ook doorgaan dan zijn er nog maar vier spelers die het Nederlandse publiek van programma’s voorzien: RTL (Bertelsmann), SBS (Disney), MTV Benelux (Viacom) en onze eigen overheid. Tezamen hebben zij beschikking over maar liefst 13 etherfrequenties om op uit te zenden. Een gevolg hiervan is dat de noodzaak om kijkcijfers te trekken, en dus voor kwalitatieve tv te zorgen, minder wordt, want de winst per speler hangt niet af van één kanaal. Wat meer concurrentie zou het Nederlandse tv-aanbod goed doen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s