Peter in Second Life 4: Be Your Own Twin

Dit artikel is het vierde deel van een reeks artikelen over de virtual-reality-omgeving Second Life. Peter Evers zal in deze reeks uitvoerig berichten over zijn avonturen, de uitdagingen die hij tegenkomt en de mogelijkheden die hij ziet in Second Life.

De afgelopen week ben ik verder op zoek gegaan naar het idee achter alle commerciële aanwezigheid in Second Life. Zo ben ik een aantal nieuwe zaken tegen het lijf gelopen. Ik ben voor het eerst uitgeweest in SL, ging naar een voetbalwedstrijd en tilde het virtuele shoppen naar een hoger niveau door een bezoek te brengen aan de virtuele kledingwinkels van Adidas en American Apparel.

Na mijn intensieve virtuele activiteiten voor de vorige aflevering van Peter in Second Life besluit ik om het wat rustiger aan te doen. In een poging om meer aandacht te besteden aan de entertainmentkant van SL ga ik naar de virtuele discotheek van Q-Music en belandt ik op de afterparty van een virtueel concert van de mannen van Clouseau. Iedereen danst. Pjotr kan niet dansen. Ik val een beetje uit de toon en van een afstandje bekijk ik Koen Wauters en broer Kris die met een virtueel biertje virtueel dansend een virtueel gesprek met hun fans voeren. Hoewel het een vrij rare aangelegenheid lijkt om virtueel los te gaan in een virtuele discotheek krijg ik er toch zin in. De muziek van de DJ klinkt virtueel namelijk even goed. Na een aantal pogingen lukt het me. Pjotr danst erop los en stopt niet meer.

De volgende dag zie ik in Real Life op mijn startpagina Dutch Cowboys dat de virtuele Amsterdam ArenA een feit is en geopend zal worden met een live-verslag van PSV-Ajax (live betekent hier dus een live-verslag van de RL-wedstrijd in een virtueel stadion). Dat moet ik zien. Maar helaas, nadat Pjotr niet is op komen dagen op zijn virtuele sollicitatiegesprek heeft hij geen virtuele baan en dus geen virtueel geld om zijn bezoek aan de SL-ArenA te bekostigen: ‘You do not have proper payment status to enter this area’. Dan maar vanavond De Wedstrijden kijken.

Geen PSV-Ajax, dus ik moet op zaak naar andere bezigheden. Ik besluit om eens op zoek te gaan naar het merk Adidas. Wat doen die in SL? Met een paar snelle vingerbewegingen teleport ik mezelf naar de Adidas Store en tref ik een witte winkel aan met één voornamelijk doel: het verkopen van de Adidas Microride, de nieuwste sportschoensensatie. Via tal van displays kan doorgelinkt worden naar de online shop of kan het dichtsbijzijnde filiaal in RL gevonden worden. De opzet van de winkel is duidelijk, maar zoals wel vaker in SL ben ik de enige aanwezige.

Toch vind ik het interessant, die virtuele kledingwinkels. Via de succesverhalen op de site van SL kom ik terecht bij de virtuele winkel van American Apparel. De controversiële billboards van het merk zijn al eerder de revue gepasseerd op Spotlight Effect en zijn ook in SL volop aanwezig.

American Apparel heeft het bijzonder goed aangepakt. Eindelijk zie ik in hoe een virtuele aanwezigheid een briljante strategische keuze kan zijn. Merkidentificatie. Het wordt me al snel duidelijk als ik aan de buitenkant van de winkel het affiche van de ‘Be Your Own Twin’-actie zie. Het idee achter de actie is dat je je complete virtuele outfit, die je volledig bij elkaar hebt geshopt bij American Apparel en met virtuele Linden Dollars hebt betaald, met 15% korting kan kopen in de online store van American Apparel. Op deze manier loop je er in RL net zo bij als in SL. Voer voor psychologen natuurlijk, maar uiterst interessant. Doordat mensen in SL allerlei merkproducten gratis krijgen of kopen voor een paar Linden Dollars (een paar eurocent) en hun avatar daarmee kleden zullen zij zich sterker met een merk verbonden voelen. Uiteraard heb ik het dan over de merken van de SL-avatar, maar het is slechts een kwestie van (weinig) tijd voordat de merkvoorkeuren overslaan naar RL. Vermoedelijk is dit een argument van veel bedrijven die in SL aan de slag zijn gegaan, maar zelden heb ik deze strategie zo perfect uitgevoerd gezien als in de winkel van American Apparel.

Iets minder sceptisch ben ik nu wel geworden. Misschien is SL wel rijp om de wereld te veroveren. Commercieel gezien ben ik nu in ieder geval een stuk optimistischer, SL biedt goede kansen om in RL geld te verdienen. Echter heb ik op één gebied nog veel twijfels. Zitten mensen te wachten op een virtuele tweede ‘ik’? Ik niet namelijk. Ik zie veel leuke en interessante dingen in SL maar kan niet wachten om er weer uit te stappen. Zoals ik eerder al beschreef vind ik het verschrikkelijk om met ‘poppetjes’ te praten zonder te weten wie er achter zit. Ik ben geen psycholoog maar ik vermoed dat het fanatiek gebruikmaken van SL onvermijdelijk zal leiden tot identiteitsproblemen. Ik vraag me echt af wat het nut van SL is. In Second Life gebeurt alles wat in Real Life ook gebeurt, Real Life kan zelfs iets meer. Het is goed om te zien dat meer mensen zich dit afvragen, getuige getafirstlife.com en onderstaande geniale viral van KitKat die de vinger precies op de zere plek legt.

Geef een reactie

