In de ban van de avatar

De avatar. Ik meen dat dat vroeger niet meer was dan een (bewegend) pictogrammetje bij mijn naam op baanbrekende sites als AlmereRulez en CU2. De avatar 2.0 is die status echter ontgroeid. In de veelbesproken virtual-realityomgeving Second Life is de avatar een compleet virtueel mens, je avatar heeft dus een geslacht en een zorgvuldig uitgekiende look nodig. Een mooie avatar is verworden tot een must voor elke fanatieke bewoner van de Second Life-omgeving.

Maar niet alleen Second Life maakt gebruik van de avatar. Het internet barst inmiddels van de applicaties waar een virtuele ik een absolute voorwaarde is. Laat mij u meenemen op een korte reis over het internet:

In al mijn cynisme ga ik me dan toch afvragen waar dit eindigt. Hebben we over vijf jaar wellicht allemaal een DigiYou, een virtuele ik om al onze bank- en overheidszaken online te regelen?

Geef een reactie

