Glimt een glossy ook online?

Online tijdschriften bestaan al een tijdje, maar echt lezen deed ik ze nooit. Wellicht komt daar nu verandering in. Bol.com lanceerde deze week namelijk de eerste editie van het nieuwste en ook meteen Neerlands grootste interactieve online magazine Bomvol. Naar verwachting zullen 600.000 tot 900.000 lezers de online glossy elke twee maanden ‘doorbladeren’.

De vraag in de titel kan ikzelf positief beantwoorden: Bomvol is geen rechtstreekse kopie van een offline tijdschrift maar maakt met verve gebruik van de audiovisuele mogelijkheden die een online-omgeving biedt. Op tal van pagina’s kunnen filmpjes en muziekfragmenten afgespeeld worden en terwijl het ‘tijdschriftgevoel’ geen moment verdwijnd. Zoals een glossy betaamt zit Bomvol bomvol visuele triggers en is het prachtig om te zien hoe de pagina’s zichzelf opmaken als je virtueel door het blad heen bladert. En ook qua gebruiksgemak lijkt Bomvol een straatlengte op haar concurrenten voor te liggen.

Een vluchtige blik op de glossy (en zo hoort het ook bij glossies) wekt wel de indruk dat de hoeveelheid informatie een beetje achterblijft bij de grafische sublimititeit. Ook zou je verwachten dat een online magazine meer persoonsgerichte informatie zou brengen, de inhoud van Bomvol is echter gericht op een breed algemeen publiek. De unieke kracht van de enorme database met gebruikersgegevens die Bol.com tot haar beschikking heeft wordt dus (nog) niet benut. Wellicht houdt Bol.com dit als troef achter de hand. Het zou zonde zijn er niets mee te doen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s