Bijna fietste ik gratis

Een tijd geleden, toen ik nog een frivole, weinig productieve, erop los feestende student was, kwam mijn moeder met het idee om me aan te melden op ikfietsgratis.nl. Twee studenten hadden in de kroeg het briljante idee bedacht om fietsen als reclamedrager te exploiteren. De adverteerder betaalde de fietsen en RedStarMedia, het bedrijf achter het idee, vergoedde tevens alle onderhouds- en vervangingskosten. Briljant! Dacht ik. En ik meldde me meteen aan. Het laatste wat ik mij ervan herinner is dat ik vier maanden later bericht kreeg dat de adverteerders nog op zich lieten wachten en dat de 13.000 studenten die zich hadden aangemeld nog even geduld moesten hebben. Anderhalf jaar later was ik de gratis fiets vergeten. Totdat ik laatst in de buurt van het Amsterdamse Leidseplein zomaar ineens tegen een fiets van RedStarMedia aanliep. Is gratis fietsen dan toch mogelijk? Of is het briljante idee in schoonheid gestorven? Een kort telefoongesprek met RedStarMedia leerde mij dat het bedrijf nog steeds flink aan de weg timmert. Bas Jansen van RedStarMedia vertelde SLE het volgende:

‘Door de enorme hype omtrent ikfietsgratis.nl zijn de aanmeldingen destijds met ongekende hoeveelheden binnengestroomd. In eerste instantie waren het er 3000 á 4000, maar in de maanden daarna is dit nog eens uitgegroeid tot 17.000 aanmeldingen. Momenteel komen er nog steeds aanmeldingen binnen. We zitten inmiddels rond de 20.000. Logischerwijs konden wij niet meteen 20.000 studenten van een gratis fiets voorzien. Op dit moment hebben wij 475 studenten op een reclamefiets rondrijden verspreid over 15 adverteerders. Ondanks dat we nog niet veel studenten van een fiets hebben kunnen voorzien verwachten we dit in de toekomst wel te kunnen doen. Het lijkt alsof bedrijven nog een beetje de kat uit de boom kijken en meer vasthouden aan de traditionele media, maar deze manier van buitenreclame zal in de toekomst naar onze verwachting nog wel haar vruchten afwerpen.’

RedStarMedia verkoopt daarnaast ook fietsen aan bedrijven die hun personeel van een fiets willen voorzien. Deze business loopt iets beter, al 25 bedrijven hebben bij RedStarMedia aangeklopt voor een personeelsfiets.

Het ikfietsgratis-plan lijkt dus nog niet echt van de grond te zijn gekomen. RedStarMedia heeft echter vertrouwen in de toekomst. Die toekomst zal uitwijzen of de fietsende billboards ooit nog een succes worden in het Amsterdamse straatbeeld.

Geef een reactie

