Geen feiten maar grappen

De gratis krant heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een zeer succesvol concept. In Nederland hebben we de keus uit vier kranten en een bedrijf als Metro heeft in korte tijd een wereldimperium opgebouwd. Het succes van de gratis krant is ook in het New Yorkse straatbeeld goed zichtbaar. Al wandelend door het filmachtige Bryant Park besloot ik een kleine steekproef te nemen en liet ik mijn oog vallen op het voor mij onbekende The Onion.

Zonder verder stil te staan bij de wat vreemde titel begon ik te lezen. Met elk artikel dat ik las werd ik een stukje enthousiaster over het scherpe, aparte, grappige nieuws dat in de krant te vinden was. Zo las ik een geweldig artikel over de Research & Development-afdeling van Hallmark die drie nieuwe emoties had ontdekt. Opnieuw dacht ik niet veel na en las ik vrolijk verder over The Department of Evil en een column van een 12-jarige jongen die boos is op de wereld omdat die Bruce Lee twaalf jaar lang voor hem verborgen had gehouden.

Langzamerhand werd ik mij bewust van de absurditeit van sommige artikelen. Dit was geen normale krant. Na op straat wat rond te hebben gevraagd kwam ik er dan ook al gauw achter dat The Onion een nepkrant is. Ja, een nepkrant, met nepnieuws. Geen feiten, maar enkel grappen en satire. Een kort online-onderzoek laat zien dat The Onion niet alleen een krant heeft, maar ook wekelijks met een tijdschrift komt. Kennelijk is de bekende leus Humor Sells! ook te betrekken op de krantenmarkt. Want zonder lezers heeft The Onion geen adverteerders en zou de krant dus niet kunnen bestaan.

Uiteindelijk moet ik zeggen dat ik me prima heb vermaakt met The Onion. Uiteraard heb ik geen idee wat er die dag in de wereld gebeurd is, maar dan lees ik toch gewoon nog een krant? Ze zijn toch gratis.

Geef een reactie

