Confrontatie is de weg naar een betere wereld

‘Uw afval is zijn lunch’, dat is de boodschap van liefdadigheidsorganisatie Poglyad aan de inwoners van Oekraïne en Wit-Rusland. Poglyad is onlangs een guerrillacampagne gestart om begrip op te brengen voor de erbarmelijke situatie van de vele daklozen in de voormalige Sovjetrepublieken. Poglyad heeft vele containers beplakt met een foto van een dakloze waarbij de mond ter hoogte van de containerklep zit. Het uiterst confronterende effect is dat de nietsvermoedende burger zijn of haar afval in de mond gooit van een dakloze. Hiermee wordt de burger pijnlijk bewust gemaakt van het feit dat ‘hun afval zijn lunch is’.

Prachtig, maar werkt het ook? Jazeker, de donaties aan Poglyad stegen binnen twaalf dagen met 500% en Poglyad ontving ruim 300 telefoontjes over alternatieve manieren om te helpen.

Poglyad laat hiermee nog maar eens zien dat het voor velen ‘vieze woord’ marketing de weg kan zijn naar een betere wereld. Bovendien is het duidelijk dat de kracht van guerrillamarketing ook door Oost-Europa is opgepikt. Maar de belangrijkste les die uit deze campagne te trekken valt is dat confrontatie werkt. En dat wisten we al, aangezien Spotlight Effect al eerder vaarwel zei tegen subtiliteit in voorlichting.

Advertenties

Een Reactie op “Confrontatie is de weg naar een betere wereld

  1. Prachtig verzonnen, en geweldig om te zien dat het werkt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s