De basis van The American Dream

Starend naar het overweldigende aanbod aan marketingboeken stond ik niet lang geleden enigszins aangeslagen in Barnes & Noble, een indrukwekkende boekhandel aan de New Yorkse Fifth Avenue. Ik bekeek er een paar en merkte op dat veel van de boeken uitblinken in het verzinnen van zoveel mogelijk abc’tjes, stappenplannen en how-to-lijstjes. Typisch. Maar waarom zien we dit in Nederland niet terug? Ik dacht hardop en vertelde mijn reisgezel dat het hoge ‘uitvoerbaarheidsgehalte’ van de boeken iets te maken moest hebben met de American Dream. Dat moet de reden zijn dat de boeken zo praktisch geschreven zijn. Een ieder die het boek leest moet meteen aan de slag kunnen gaan met zijn of haar American Dream.

Plots spreekt een verkoper ons in ons Nederlands aan en vertelt dat hij een tijd in Amsterdam heeft gestudeerd. We raken aan de praat en tussendoor laat ik mij een heerlijk praktisch marketingboek aansmeren: Made to stick. Why some ideas survive and others die. Zo, mijn droom kan beginnen. Terug in het vliegtuig besluit ik de oranje kaft met duct-tape (denk aan de titel) om te slaan en begin ik aan mijn droom. Na 35 inkoppertjes en 27 open deuren vind ik dan het eerste en meteen belangrijkste lijstje. Ik deel het graag met je:

The Six Principles of Sticky Ideas:

Simplicity – Vind de kern van je idee. Kort, maar tevens diepgaand.

Unexpectedness – Breng je idee op een verrassende wijze. Hoe? Nieuwsgierigheid wekken. Hoe? Systematisch gaten in mensen hun kennis openen en die gaten vervolgens opvullen. Zogenaamde curiosity gaps.

Concreteness – Hier gaat het vaak fout, weinig mission statements of communicatiestrategieën zijn concreet en worden daarom ook niet door veel mensen opgepikt. Waarom niet? Omdat onze hersenen getraind zijn om concrete informatie te onthouden.

Credibility – Zorg dat je idee geloofwaardig is. Mensen moeten weten dat het goed is. Ontwikkel een soort ‘try before you buy’-filosofie voor je idee.

Emotional – Overtuigen gaat vaak niet via ratio. Je overtuigt mensen pas echt als je op hun emoties inspeelt. Onze hersenen zijn zo ingesteld dat we iets kunnen voelen voor mensen, niet voor abstracte concepten. Voorbeeld? Onderzoek laat zien dat mensen eerder geneigd zijn een donatie te doen aan één persoon dan aan een door hongersnood geteisterd gebied. Zorg wel dat je weet welke emotie je aanspreekt.

Stories – Uiteindelijk wil je met je idee iets bereiken ten opzichte van het gedrag van mensen. Een goede tactiek is dan het vertellen van een verhaal. Het horen van verhalen is voor ons een soort mentale repetitie. Als de bewuste situatie zich dan voordoet zullen we sneller en effectiever handelen.

Niet geheel toevallig lezen we verticaal het woord SUCCES. Of het werkt? Volgens de auteurs, Dan & Chip Heath wel. Is dit rijtje te abstract voor je? Ga dan bij je eerstvolgende bezoek aan The Big Apple even langs bij Barnes & Noble of wacht tot ik het boek uit heb. Ik leen het met alle liefde uit.

Geef een reactie

