Beter goed gejat, dan slecht bedacht

It’s not how good you are, it’s how good you want to be. Mijn vergrijsde, bevlekte en gescheurde editie van Paul Ardens marketingbijbel op zakformaat is voor mij de absolute toevlucht in mindere momenten. Arden zet prachtig uiteen hoe hij denkt over zaken als intelligentie, creativiteit, talent, visie en ambitie. Het overkomt mij dan ook dikwijls dat iets of iemand mij doet denken aan één van de vele wijsheden van de voormalig spiritueel leider van Saatchi & Saatchi. Nu overkwam mij dat vanochtend, fietsend door een ontwakend Amsterdam, opnieuw. Het nieuwe billboard van het Aidsfonds deed mij verdacht veel denken aan de uitingen (deze en deze) van Benetton. De eerste reactie is er logischerwijs één van afkeuring. Bah, en dat noemen ze dan inspiratie. De snel volgende tweede gedachte was er één van Paul Arden:

Ideas are open knowledge. Don’t claim ownership. They’re not your ideas anyway, they’re someone else’s. They are out there floating by on the ether. You just have to put yourself in a frame of mind to pick them up.

Het is zinloos om de illusie te hebben dat je iets zelf bedacht hebt. Je bent onbewust geïnspireerd door anderen. Creativiteit is slechts ‘a frame of mind’ dat je in staat stelt om dingen goed in je op te nemen en later toe te passen. Niet geheel toevallig berichtte SLE al eens over hetzelfde fenomeen in relatie met de opvattingen van Arden. Beter goed gejat, dan slecht bedacht.

Geef een reactie

