Multimediaparadijs Boedapest

Euro RSCG BudapestTijdens een trip naar Oost-Europa denk je toch al gauw aan achterstand en armoede. Vroeger was dit het geval en de revolutionaire succesverhalen die het tegendeel bewijzen vooralsnog ontbreken. Onterecht, commercieel gezien snapt men in Boedapest precies hoe de vork in de steel zit. Niet alleen de hoeveelheid reclame is verrassend, maar minstens zo opvallend is de eindeloze variatie aan marketingmogelijkheden die de stad rijk is. Zo lijkt het nieuwe fenomeen narrowcasting in Boedapest allang niet meer nieuw. Op het vliegveld, in uitgaansstraten en supermarkten staat altijd een touchscreen voor je klaar.

”Budapest is booming”, aldus Sandor Piller, managing director van het Hongaarse hoofdkantoor van reclamegigant Euro RSCG.

Tijdens een bezoek aan zijn kantoor op een prachtig eiland in de Donau legde Piller haarfijn uit hoe de reclamebusiness in Hongarije in elkaar zit. Uiteraard voorzien van een pessimistisch Hongaars perspectief, maar in het geval van een reclameman werkt dat bijzonder verfrissend.

Na een prachtig verhaal over Euro RSCG besluit Piller enigzins ontluisterend, maar zeer typerend voor de Hongaarse attitude met: “All advertising agencies will say they are the biggest one”.

Vanaf het moment dat Hongarije het communisme uitzwaaide en het kapitalisme omarmde is de reclamebusiness enorm gegroeid. Van 1988 tot 2003 groeiden de media-uitgaven en bureaus explosief. Het gevolg van deze groei was dat de Hongaarse economie een prachtig uithangbord was voor Oost-Europa. Echter is het land de laatste jaren massaal ingehaald door landen als Polen, Tsjechie en Slowakije. Piller geeft de schuld aan de Hongaarse adverteerders:

Het creativiteitsniveau in Hongarije is erg laag. Dat komt doordat adverteerders hier vrijwel altijd op safe spelen. De creatieve ideeen worden door de adverteerder vaak afgewezen. Bedrijven willen vooral niemand provoceren, maar gewoon een simpele advertentie waarin het product en de belangrijkste eigenschappen worden uitgelicht. Men is hier totaal niet bezig met long-term brand building, maar puur met verkoopcijfers.

En juist die houding hekelt Piller: Research is killing creative ideas. Een wijze les van een ervaren creatieveling. Laat ze het op de universiteit maar niet horen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s